[sc:adsence]

Багато очаківців користувалися послугами Імексбанку: хто отримував зарплату, хто кредити брав, а хто й депозити там мав. Тому, коли раптом банк збанкрутів, щасливчиками себе могли назвати люди, яким вдалося забрати, хоча б частково, або у разі невеликої суми на рахунку навіть повністю, виплатами по 250 грн., власні гроші. Далі приміщення банку взагалі зачинили, а телефони гарячої лінії, за якими порадили ставити всі запитання колишні працівники обуреним вкладникам, – не відповідали.

Колишній керівник очаківської філії банку, Олег Мєшков, був не особливо налагоджений давати коментар. Втім, тільки повідомив: він більше у банку не працює, ніякої інформації щодо цієї установи надати не може, та й, до речі, крім «Імексу», банків-банкрутів вистачає: ті ж «Надра», «Дельта банк» тощо. Така в країні ситуація.

У прокуратурі на наше запитання, чи можуть вони кваліфіковано прокоментувати ситуацію, коли люди залишилися фактично без інформації та без грошей, повідомили: займатимуться цією справою у разі виявлення фактів порушення законодавства. Додаткову ж інформацію порадили пошукати у представництві Нацбанку в Миколаївській області.

То що відбувається, коли банк стає неплатоспроможним? Куди звертатися, що робити? З цими питаннями до редакції звернувся один з клієнтів «Імексу».

На офіційних сайтах НБУ, Фонду гарантування виплати вкладів, фінансових форумах – безліч найменувань банків, що потерпіли крах. У такому разі, ними займається Фонд гарантування. У банку вводиться тимчасова адміністрація, якій керівництво передає всі документи, відомості про клієнтів та печатки. Протягом певного часу особа, призначена фондом як керівник тимчасової адміністрації, проводить прийом бажаючих – у нашому випадку тимчасова адміністрація розміщена у м.Одеса. За телефоном гарячої лінії (принаймні так повідомлялося на офіційному сайті ФГВ) можна було попередньо записатися на цей самий прийом.

Втім, як пояснюється на тому ж таки сайті, писати заяву щодо повернення виплат не треба. Тимчасова адміністрація під час своєї роботи сама складає списки осіб, яким повернення грошей гарантоване. В першу чергу, це фізичні особи – власники поточних рахунків, а також володарі депозитів, термін яких вже завершено.

Виплати здійснюються банком протягом місяця після закінчення перевірки тимчасовою адміністрацією, яка зазвичай шукає «клієнта» для купівлі банка-невдахи (тоді виплати провадитиме уже новий господар). У разі, якщо установу ніхто не придбає, та перевірка виявить її подальшу нежиттєздатність, банк підлягатиме взагалі ліквідації, а виплати вкладникам здійснить сам Фонд гарантування. У разі якщо виплату не було здійснено протягом місяця з якихось причин, клієнт пише відповідну заяву, яка розглядатиметься в індивідуальному порядку.

Цікава ситуація склалася з кредитами у «Імексбанку». Ті, хто мав таке зобов’язання, отримали смс-повідомлення про те, що тепер кредити слід сплачувати компанії ТОВ «Дасті». Юридично, наступник прав банка на кредити має надати клієнту у паперовому вигляді договір про переуступку кредиту (з мокрою печаткою). Лише після цього можна вважати, що кошти підуть за адресою. Адже смс – це не документ, і юридичної сили не має. Журналісти віднайшли відомості про компанію, і виявилося, що до банкінгу вона має дуже далеке відношення – основною діяльністю під час перереєстрації була вказана торгівля зерном, а очолював її… колишній начальник відділу по відбору боргів «Іменксбанку». Чи сплачували клієнти хоч щось на рахунки «Дасті» – відомостей ми не маємо. Але на офіційному сайті Імексбанку уже з’явилося оголошення про те, що тепер погасити кредит можна у «Ощадбанку».

Також, під кінець дії Тимчасової адміністрації «прокинулися» телефони гарячої лінії. Приємний дівочий голос (0-800-505-553) повідомив, що виплати почнуться у середині квітня. Точніше про час та порядок виплат можна буде дізнатися все за тими ж телефонами, або – на офіційному сайті банку та Фонду гарантування вкладів. Будемо сподіватися на це, та слідкуватимемо за розвитком подій.

І. Баранова